9 Mayıs 2010 Pazar

Giro D'Italia 2010 - Genel

Sadık bisiklet fanlarının favorisi Giro d’Italia dünyanın en önemli ikinci bisiklet yarışıdır. Giro, Tour de France’ın başarısından esinlenilerek, 1909 yılında, tıpkı Fransa’daki emsali gibi, bir spor dergisinin, La Gazetta dello Sport’un satışlarını arttırmak amacıyla başlatılmıştır.

Tour de France’ın aksine Giro daima yerel bir yarış olarak kalmıştır ve yarışın tarihinde toplamda 65 yarışı İtalyan bisikletçiler kazanmıştır. (İtalya’dan sonra bu konuda en başarılı ülke 7 GC birinciliğiyle Belçika’dır). Daha popüler olan Tour ile karşılaştırıldığında, Giro hala bir fan yarışıdır - aşırı medya ilgisi ve bisiklet süper starlarının gösterişli katılımlarıyla adeta sirk görünümü alan Tour’dan farklı olarak Giro seyircileri bisikletçilere daha çok yaklaşabilmektedirler. Bu da büyük ihtimalle gerçek bisiklet severlerin neden Giro’yu Tour’dan daha sabırsızlıkla beklediğini açıklamaktadır.
Yarış, özellikleri bakımından da Tour’dan daha farklıdır. Etaplar günün geç saatlerinde başlar ve amatör bir yarışmışçasına neredeyse yürüyüş hızıyla devam eder. İlerleyen zamanda ise etap bir anda çığrından çıkarak insan performansının sınırlarını zorlayan bir hal almaya başlar. Yarış, süreklilik gösteren şiddetli yön ve hız değişiklikleriyle sonuna kadar İtalyan karakterine sahiptir
Giro izleyiciye İtalya’nın tüm güzelliklerini sunarken, sürücülere Güney Avrupa’nın “çizme”si etrafında adeta cehennemi yaşatır. Bu sene Giro, Toskana’nın, strade bianchi gibi, lastiklerin patlayacağı ve kazaların yaşanacağı asfaltsız yollarını ve ortalama eğimi %11.5 olan 10 kilometrelik bir zirve finishiyle (ne kadar dik olduğunu anlayabilmeniz için bu çıkışın rekorunun, ortalama 15.05 km/h hızla Gilberto Simoni’ye ait olduğunu belirtmek gerekir ) 256 km uzunluğundaki L’Aquila etabını içeriyor. Bunu, Plan de Corones’e doğru, %20 ve %24 eğimli rampalara sahip toprak yolda gerçekleşecek olan zamana karşı dağ etabı takip edecek. Yürüyüş hızında ilerleyecek bu etapta, izleyiciler sürücülerin nasıl acı çektiğine tanıklık edebilecekler. Bu aşamada zamana karşı bisikletleri görmek pek mümkün olmayacak.
Bu sene yarışın bir İtalyan favorisi yok. Bu sebepten dolayı yarış birçok bisikletçi için açık görünüyor. Cadel Evans, Carlos Sastre and Alexandre Vinokourov hepsi muhtemel şampiyon adayları arasında gözüküyor, hatta Bradley Wiggins’in bile kazanma şansı var. Italyan bisikleti (maalasef) son zamanlarda doping skandallarıyla çalkalandı ve Ivan Basso, en muhtemel italyan favorisi, doping cezasının ardından yarışa katılmakta. Giro özellikleri itibariyle her sene sürpriz bir yarışçı ortaya çıkartan bir yarış, bu sene belirli bir favorisinin olmaması yarışı daha heyecanlı kılıyor. Arkanıza yaslanın ve tadını çıkarın.
Yarışla ilgili birkaç not:
GC (Genel Klasman) lideri (en hızlı, yani en düşük yarış zamanı olan) maglia rosa yani pembe forma giyecek (La Gazetta dello Sport’un rengi) Bu her etabın sonunda bir yarışçıya verilecek ve bunun sahibi takım en uzun süre bunu elinde tutmaya çalışacak. Yarışın sonunda, genel klasman birincisi yarış birincisi olacak.

Maglia Verde yani yeşil mayo’yu dağ sıralamasını önde götüren giyer. Yollardaki birçok tırmanış noktası sınıflandırılmıştır ve bu noktaları geçen ilk yarışçı belirlenen puanlara sahip olur. Alınacak puanlar yarış organizatörleri tarafından, etabın hangi noktasında oldukları, diklik veya tırmanış uzunluğuna bağlı olarak belirlenir. Yeşil mayo dağ sıralamasında en çok puanı toplayan yarışçının olur. Bu yarışçı genelde maglia rosa için ciddi bir rakip değildir ve genellikle peloton tarafından kaçmasına izin verilen iyi bir tırmanıcıdır. Gerçekçi bir kazanma şansı olan yarışçı genellikle kaçma ve dağ puanlarını toplama şansına rakipleri tarafından takip edileceği için sahip olmaz. Dağ mayosu için yarışanlar genellikle belirli bir hedef doğrultusunda kaçabileceği ve puanları toplayabileceği kilit etapları seçer. Bu sadece birkaç etapta olacağı için takımı onu koruyarak diğer muhtemel rakiplerin kaçmasına fırsat vermeyerek onların puan almasını engellemeye çalışır. Maglia Verde için yarışan bir sürücünün etaplarda sonuncu gelmesi olağan dışı değildir bu sebepten dolayı genel klasman için bir tehdit oluşturmayacağından kaçmasına izin verilir.
Her etabı birincilikle bitiren yarışçılara puanlar verilmekte ve yol üzerinde çeşitli “intermediate” puanları bulunmaktadır. Bu puanları en çok toplayan yarışçı da maglia ciclamino, siklamen mayo sahibi olur. Bu yarışma çoğu zaman “sprinter”lar tarafından domine edildiği için sprinter mayosu olarak da nitelendirilir fakat bu yarışma sprintten daha çok dayanıklılık içermektedir. Bu yılki Giro çok acımasız dağ etaplarına sahip olduğu için çoğu sprinter bitiremeyeceğinden, bu mayonun sahibi en hızlı değil en dayanıklı olacak.
Genellikle insanlar neden 6 etabı kazanan bir sprinterın neden maglia rosa sahibi olmadığı konusunda kafa karışıklığı yaşarlar. Bunun sebebi bir grupta bitiren yarışçıların hepsinin genel klasmanda aynı zamana sahip olmasındandır. (bunun sebebi son sprintte kazaların önüne geçilmek istenmesindendir) Kalabalık bir sprintle biten etaplarda bütün yarışçıların aynı genel klasman zamanına sahip olacaklardır.


Hiç yorum yok: